Schimbare de paradigmă

Acum 10 ani (mai precis pe 15 iunie 2012) făceam un anunț radical atât pe situl existent la vremea aia și preluat ulterior aici, cât și pe email la toți clienții de la vremea aia, referitor la schimbarea modului de tarifare.

Pentru ce făceam atunci, adică modelul break-fix, chestia era simplă: se trecea la un tarif orar relativ uniform, ca să nu mai trebuiască să socotesc la fiecare client ce și câte jucării are în bătătură.

TL;DR - se renunță la tariful orar; se productivizează serviciile în pachete diferite astfel încât clientul să poată opta pentru ceea ce îl interesează, cu abonamente lunare și suport nelimitat la operațiuni remote.

Până acum, mă sunai cu o problemă, o rezolvam în timpul X, facturam X*tariful orar și la revedere! A fost (aparent) simplu timp de 10 ani ... în realitate însă, lucrurile n-au fost chiar așa simple.

Exista un prag de discount peste un anumit număr de ore lucrate, diferit de la un client la altul, deplasările se contorizau separat iar cu timpul au început să apară tot felul de activități mari consumatoare de timp dar foarte necesare: proiecte de extinderi, documentații diverse, monitorizări permanente de rețele, backup-uri și/sau update-uri, raportări diverse.

Aplicat la cele de mai sus, principiul simplu al tarifării orare n-a mai fost nici simplu și nici foarte convenabil pentru clienții cu proiecte și necesități mai serioase.

Așa că, 10 ani mai târziu, o nouă schimbare de macaz a devenit imperios necesară, cu atât mai mult cu cât mai există și alți factori care împing spre schimbare. Iată pe scurt acești alți factori:

  • am îmbătrânit! noa, csf, ncsf ... complexitatea serviciilor la (unii) clienți a crescut, timpul necesar studiului s-a umflat clar și efortul total necesar a crescut și el exponențial.
  • o bună parte din tot efortul ăsta nici măcar nu e facturabil! cum să pun în factură faptul că pentru a sta cât de cât la curent cu schimbările, am tot mai mult de citit și învățat, iar eu nu întineresc deloc, la naiba!
  • activitățile zilnice de rutină - chestii gen update-uri, patch-uri, fix-uri post-update - au crescut precum Făt Frumos și deși sunt perfect facturabile, sunt atât de multe încât la tarifare orară produc niște sume un pic prea grăsuțe, iar scopul meu NU este să-mi jumulesc clienții ci să-i am parteneri „à la longue”, ceea ce înseamnă că trebuie să le merite și lor ...
  • lucrările suplimentare mai importante devin perfect nebugetabile pentru clienți pentru că nici eu și nici ei nu putem estima corect cam cât ar dura noi implementări de proiecte care nu ne sunt inițial familiare

Ei bine, daca ai ajuns cu cititul până aici, să trecem totuși la concret și să vedem ce măsuri se iau începând cu 01 iulie 2022:

  1. productivizarea serviciilor! noa bine, pe românește o să ai o listă de servicii standardizate din care să alegi ce ai nevoie, în loc să fie totul tarifat orar la grămadă! sau altfel spus, trecem de la „break-fix” la „managed services”, cam așa:
    1. SysAdmin: tot ce făceam și până acum - gestiune sisteme, servere, NAS-uri, rețele, actualizări, patch-uri, backup-uri locale și desigur clasicul maus cu coada în flăcări; schimbarea majoră este că toate astea se prestează remote NELIMITAT, nu mai țin nici o evidență, nu mai contabilizez ore, n-ai nici un cost suplimentar etc atât timp cât te rezolv de la distanță; asta însemnă aproximativ 98% din cazuri; pentru restul de 2%, se aplică în continuare un tarif orar, că altfel o să-mi ceri să-mi instalez un pat lângă serverele tale! Subiect de negocieri, desigur ...
    2. LanAdmin: monitorizare activă a rețelei - în esență un panou de control al întregii rețele, cu ce jucaării sunt conectate și ce nu, cand s-au conectat, unde există „gâtuiri”, care este istoricul și „inventarul” rețelei; nu este pentru oricine, dar e o sculă foarte utilă ...
    3. DatAdmin: salvări cu periodicitate fixă, criptate, în cloud privat - aplicarea principiului 3-2-1 pentru backup-uri ...
    4. MailAdmin: gestiune completă a structurii conturilor de email - asta era parțial inclusă la punctul 1, dar am scos-o pentru că am completat-o adăugând management de conturi active și pasive în timp real plus backup la datele conturilor inactive și la mailuri mai vechi în cazul celor active; e mult de lucru aici dar, din câte am văzut până acum, mulți dintre voi literalmente trăiți în interfața de mail, so ...
  2. limitarea numărului de clienți! poate n-ai remarcat, dar am zis mai sus: intervenții nelimitate remote. Asta înseamnă că practic în multe cazuri costul total al clientului va scădea, de asemenea înseamnă că nu mai pierd chiar așa mult timp și benzină cu fâțâiala între clienți, dar totodată că nu pot ajuta oricâți clienți într-o lună, săptămână sau zi.

    Cu atât mai mult cu cât numărul operațiunilor per client a crescut (cum ziceam mai sus). Așa că am decis să mă rezum la un număr de 5 firme ca și clienți pentru toate serviciile administrate de mai sus, și anume clienți cu proiecte în curs sau care urmează să aibă proiecte în viitorul apropiat, sau la care pur și simplu nu mi-am terminat eu treaba începută.

    Prilej cu care o să mulțumesc aici tuturor celorlalți clienți cu care am lucrat de-a lungul anilor, a fost palpitant și ne-am și distrat. Mi-ar plăcea să pot zice că îi voi ajuta pe fiecare în parte să-și găsească pe altcineva care să le stingă cozile în flăcări ale maușilor dar cu regret nu pot face asta din 2 motive:

    1. N-am destul timp pentru asta!
    2. Nu-mi cunosc „concurența” locală, pentru că nu prea m-a interesat cine ce și cum face la alții, mi-am vazut efectiv de treaba mea și atât. Deci hotărât nu pot face recomandări!
  3. accent puternic pe lucrul online! în primul rând e vorba de munca mea către clienți, dar nu e doar asta, un număr din ce în ce mai mare de angajați încep să lucreze de acasă din ce în ce mai des, unii chiar pe baze permanente, deci e nevoie de structuri suplimentare de acces și control. Cât despre mine, o să fac deplasări la clienți când efectiv nu se poate altfel, sau când va fi timp pentru niște vizite de curtoazie ... și-o cafea ;)

Eh, cam asta ar fi. În afară de reducerile de costuri pe termen mediu și lung, noile tarife vor avea încorporat și un discount „agresiv” în formula de calcul, de exemplu dacă o castană costă 62 de firfirei, 2 castane costă doar 102 firfirei. Pentru pasionații de aritmetică, nu e exponențial ci invers logaritmic :P

Detalii concrete privind tarifele și implementarea, precum și amănunte importante privind cele 4 servicii productivizate de mai sus, într-o poveste viitoare.

Variațiuni pe aceeași temă din opera cu același nume:

Actualizarea licenţei AVAST

Am conceput acest mic îndrumar pentru a-i ajuta pe prietenii noştri care utilizează Avast Antivirus (aproape toţi, dacă stau bine să mă gândesc) şi...

Actualizare Google Chrome

De vreo 2-3 zile, browserul de internet de la Google (Chrome) a ieşit tiptil din faza „beta” şi a ajuns la versiunea 1.0.154.36 (mda,...

Windows Mess

Nu sunt un fan al sistemelor de instant messaging ala Yahoo Mess, Windows Mess, ICQ, Skype etc., dar nu intenţionez să le "desfiinţez" sau...