Cât costă ? (II)

Am promis în povestea cu schimbarea de paradigmă niște detalii privind noua modalitate de tarifare. Ai un buton mai jos, dă click pe el.

Dar înainte să te zorești într-acolo, câteva explicații inițiale ți-ar prinde bine:

  • Secțiunea 1. Ce jucării avem - câteva informații pe care ar fi bine să le clarificăm
    • Servere: se referă la orice tip de server (de exemplu, aplicații de contabilitate, licențiere, print, stocare de fișiere partajate sau alte servicii distribuite în rețea, mai puțin varianta în care ai un NAS pe post de File Server, care este socotit separat la punctul următor); de obicei, un server din ăsta îndeplinește mai multe funcții, dar nu e musai
    • NAS-uri: adică Network Attached Storage; sigur ai cel puțin unu, e o sculă care funcționează pe post de server de fișiere și jucărie automată de back-up; mai poate face o mulțime de alte chestii, cum ar fi server de VPN, de email, de stocare a datelor din camerele de supraveghere etc, în esență e o jucărie practică în virtual orice rețea; dar partea pentru care ne interesează cel mai mult este cea de back-up automat și implementarea principiului 3-2-1, adică 3 back-up-uri, din care 2 locale și una off-site
    • Routere și Acces Point-uri: e foarte posibil să ai destule din astea, în diverese configurații și acoperind necesități diferite, dar pentru socotelile noastre ne interesează doar cele care reprezintă puncte de conexiune ale rețelei la internet și care în 99% din cazuri trebuie administrate (actualizări, funcții de VPN, useri, configurări de securitate)
    • Domenii internet (pentru email): e posibil să ai mai multe, sau nici unul, dar ne interesează doar cele pe care le folosești pentru funcția de email, unde e de lucru la administrarea și back-up-ul datelor din conturile de email.
  • Secțiunea 2. Ce ne trebuie - aici selectezi care din pachetele de servicii de administrare dorești să le utilizezi; unele le ai deja, altele trebuie implementate, nu e musai să selectezi decât ce consideri că ai nevoie acum, altele se pot adăuga ulterior; fiecare din ele are un mic „i” în coadă, dacă duci mausul pe el o să vezi niște explicații sumare; vom include și aici câteva detalii:
    • SysAdmin: tot ceea ce făceam și până acum, inclusiv maușii în flăcări, există doar 2 modificări de substanță:
      • toate operațiunile remote sunt incluse și nelimitate (da, am obosit să fac atâta bucătărie și în plus, doresc să încurajez cât pot de mult lucrul de la distanță și în același timp să ajut în reducerea cheltuielilor totale, mai ales când sunt implicate extinderi sau implementări noi); pentru intervențiile on-site, un tarif orar va rămâne valabil, îl vom discuta de la caz la caz
      • gestiunea conturilor de email am scos-o de aici și am făcut-o pachet separat, pentru că lucrurile s-au complicat cu timpul, așa că am adăgat niște proceduri de admin & back-up - vezi mai jos
    • DatAdmin: ei, aici o să punem NAS-urile alea la și mai multă treabă, ca să obținem acel 1 din ecuația 3-2-1 la back-up-uri; chestia trebuie configurată și monitorizată ca să îi asigurăm eficiența, iar criptarea are rolul de a ne proteja în caz de diverese scenarii negative, nu intru în detalii că o să le discutăm la implementare, cert este că o astfel de soluție e cam musai în zilele noastre; ea are un cost, dar e infim în comparație cu potențialul de a pierde datele din rețea
    • MailAdmin: cum ziceam mai sus, încerc să organizez mai bine gestiunea conturilor de email, pentru că - fie că vrem să recunoaștem, fie că nu - mulți dintre noi trăim în emailul ăla (ba unii dintre noi încă se mai chinuie cu arhaisme gen outlook) și simpla reacție la câte un necaz în conturi și/sau date stocate nu mai e suficientă, ne trebuie o procedură clară și rulată permanent pentru toate datele din conturi, fie ele active sau inactive
  • Secțiunea 3. Abonament lunar o să facă singură toate socotelile, cu discounturi incluse acolo unde ai mai multe servicii / jucării / puncte de lucru active

Cam asta ar fi, în esență, ceea ce trebuie să știi că se întâmplă dpdv tehnic în rețeaua ta. Schimbarea esențială nu este atât cea referitoare la tarife, cât cea care privește organizarea și monitorizarea, în încercarea de a identifica potențialele probleme înainte ca ele să apară sau să producă efecte prea nasoale, precum și reducerea costurilor operaționale pe termen lung.

Altfel spus, poate acum abonamentul lunar ar fi ce ceva mai mare decât media a ceea ce ai plătit până acum, dar pe termen de minim 6 luni / un an, avantajele vor fi evidente, atât operațional cât și financiar.

E mult de lucru dacă e să punem în practică toate poveștile de mai sus (plus documentarea tuturor etapelor și crearea dosarelor de rețea), de aici și limitarea la maxim 5 firme client, că nu pot duce mai mult. Mai trebuie să și trăiesc în intervalul ăsta ... sper!

Peste un an, adică înainte de 01 iulie 2023, mai stăm odată de vorbă, analizăm și probabil mai simplificăm încă o dată lucrurile, dacă totul a mers bine până atunci.

Noa, acum fă-ți de cap nu te mai chinui cu calculatorul de tarife. Ca să fie mai simplu, o să primești pe email o listă cu ce chestii ai acum și ce chestii ar mai trebui să faci, ca să poți rula o simulare de cost lunar.

Calculatorul tarifar NU mai este valabil!